Αρχειοθήκη ιστολογίου

Τρίτη 14 Απριλίου 2020

Καστάνιανη Μαστοροχώρια Kastaniani Mastorochoria






Καστάνιανη ή Καστανέα ή Καστανιά Μαστοροχωρίων Κονίτσης.
Ένα γραφικότατο χωριό με πλείστα ενδιαφέροντα στοιχεία και αξιοθέατα.
Στο κέντρο διακρίνεται ένα αρχιτεκτονικό σύνολο από τα περικαλλέστερα και χαρακτηριστικότερα της τέχνης των μαστόρων της πέτρας:o Ι.Ν.Αγίου Νικολάου(1926) και το διώροφο κτήριο του σχολείου(1894).Αξίζουν πραγματικά την κοντινότερη ματιά μας σε προσεχείς αναρτήσεις.

Kastaniani or Kastanea or Kastania of Mastorochoria (stone artisans villages) Konitsa. 
A picturesque village with many interesting elements and sights.
In the center there is an architectural ensemble of the most beautiful and most characteristic of the art of stone masons. Ι.Ν.Αγίου Νικολάου (1926) and the two-storey building of the school (1894). It really is our closest look to the forthcoming hangings.







Η τέχνη της ξερολιθιάς είναι μια παλιά λαϊκή παράδοση, μια τέχνη που μεταβιβαζόταν από τον πατέρα στον γιο, μια παρακαταθήκη ζωής. Με τις ίδιες πέτρες, έφτιαξαν τα σύνορα που χώριζαν του καθενός την επικράτεια και μάντρωσαν τα χωράφια τους, για να τα προστατεύσουν από τα ζωντανά. Και με τις πιο ήμερες και δουλεμένες από αυτές, ύψωσαν τους τοίχους των σπιτιών τους και έφτιαξαν τις στέγες, που τους προφύλασσαν από τη βροχή και το λιοπύρι! Με μοναδικά εργαλεία τα χέρια τους και κάποια λοστάρια, κατάφεραν να φτιάξουν ένα σύνολο όπου παντού κυριαρχούσε η πέτρα σε κάθε της μορφή. Δεν έκαναν τοίχους, δεν έφτιαξαν λάσπη, δεν στερέωσαν πέτρες, απλώς τις ακούμπησαν με αγάπη και αυτές ισορρόπησαν και κράτησαν ζωντανή την ελληνική ύπαιθρο. Γιατί, οι ξερολιθιές συντηρούσαν την πολύτιμη γη χωρίς να χαρακώνεται, να παρασέρνεται από τις βροχές και τον άνεμο και να χάνεται. Παράλληλα, η πετρώδης και άγονη γη εμπλουτιζόταν με τις μεθόδους και τις τεχνικές της ήπιας καλλιέργειας. Έτσι, οι αγρότες κατάφεραν να εκμεταλλευτούν τη γη, χωρίς να υποβαθμίσουν το έδαφος, το περιβάλλον και το τοπίο. 

The art of dry stone is an old folk tradition, an art that was transferred from father to son, a lifetime of life. With the same stones, they made the borders separating each territory and sprouted their fields to protect them from the living. And with the most day-to-day and working of them, they raised the walls of their houses and made the roofs, which protected them from rain and the liopir! With unique tools, their hands and some rocks, they managed to make a set where everywhere the stone was dominated in every form. They did not make walls, they did not make mud, they did not fix stones, they just touched them with love and they balanced and kept the Greek countryside alive. Why, the dry stone preserves the precious land without being engraved, being thrown by the rain and the wind and lost. At the same time, stony and barren land was enriched with the methods and techniques of mild cultivation. Thus, farmers have been able to exploit the land without degrading the soil, the environment and the landscape.




Ένα περικαλλέστατο,επιβλητικό και αρμονικό αρχιτεκτονικό “ντουέτο” κοσμεί κυριολεκτικά την κεντρική πλατεία της Καστάνιανης στα Μαστοροχώρια της Κόνιτσας.
Ένα σύνολο το οποίο ταυτοχρόνως πιστοποιεί την διαχρονικότητα της τέχνης των  κουδαραίων αφού τα δύο κτήρια οικοδομήθηκαν με σημαντική χρονική απόσταση μεταξύ τους.
Το μεν διώροφο  (παλαιό) δημοτικό σχολείο ανηγέρθη το 1894 ο,δε, Ιερός Ναός του Αγίου Νικολάου μόλις  το 1926 αλλά η ταύτιση του αρχιτεκτονικού….DNA τους είναι κάτι παραπάνω από πρόδηλη με την πρώτη ματιά.
Μπροστά από το εκπαιδευτήριο στέκει ευγνωμόνως η προτομή του μεγάλου ευεργέτη του χωριού Δημητρίου Παπαδήμα (1867-1927) ενώ χαρακτηριστικά του Ιερού Ναού είναι εξωτερικά η τοξωτή είσοδος με τον  πλούσιο γλυπτό διάκοσμο και εσωτερικά το ξυλόγλυπτο τέμπλο του Χαράλαμπου Σκαλιστή από το Τούρνοβο (Γοργοπόταμο).

An enormous, imposing and harmonious architectural "duet" literally adorns the central square of Kastaniani in the Mastorohoria of Konitsa.
A set which at the same time certifies the timelessness of the candle art since the two buildings were built with a considerable distance between them.
The two-storied (old) elementary school was built in 1894 and the Holy Church of Saint Nicholas was only built in 1926 but the identification of the architectural ... .DNA is more than obvious at first glance.
The bust of the great benefactor of the village Dimitrios Papadimas (1867-1927) is in front of the school, while the characteristic features of the Temple are the arched entrance with the rich sculptural decoration and the wood-carved iconostasis of Charalambos Skalisti from Turonovo (Gorgopotamos).


Δημ.Κ.Παπαδήμας(1867-1927) Ευεργέτης Καστανέας
Dim.K. Papadimas (1867-1927) Benefactor of Kastaneas
Ακολουθώντας το μονοπάτι από Καστάνιανη προς Λαγκάδα με κατεύθυνση βόρεια,μετά απο 500 περίπου μέτρα,συναντάμε το πέτρινο μονότοξο γεφύρι της Μαλνίτσας .
Έχει πάρει το όνομά του από το ομώνυμο ρέμα της Μαλνίτσας του ποταμού  Σαραντάπορου. Χτίσθηκε το 1934.
Νομός:  ΙΩΑΝΝΙΝΩΝ
Κοινότητα:  Καστανιά
Ποταμός:  ΣΑΡΑΝΤΑΠΟΡΟΣ (ΚΟΝΙΤΣΑΣ)
Συντεταγμένες:  N 40° 11΄48,9΄΄ E 020° 50΄16,0΄'
Υψόμετρο:  841
Χρονολογία:  1934
Κτίστες:  Κώστας Τζουμάκας(1864-1957,πρωτομάστορας και πελεκάνος), Αλέκος Τζουμάκας(1914-1974,πελεκάνος),Κώστας Γκόσιος "Γιωρτόλης(πελεκάνος),Χρήστος Τζιάκος(1879-1958,πελεκάνος), Γιάννης Τζιάκος(1885-1959,πελεκάνος), Δημήτρης Δούκας(1880-1957,μάστορας), Γρηγόρης Δούκας(1920-;,μαστορόπουλο, μουλαροπαίδι), Κώστας Φακούρας(1873-1959,μάστορας), Απόστολος Φακούρας(1907-;,μαστορόπουλο), Γιώργος Φακούρας(1905-2000,μαραγκός). Όλοι Καστανίτες.
Χορηγός:  Με προσωπική εργασία των κατοίκων και μαστόρων και με τη συμβολή εν μέρει του κληροδοτήματος Δ. Παπαδήμα
Συντήρηση:  Το 2006 ο εργολάβος Στέφανος Λαμπρόπουλος (εκ Καστάνιανης) στερέωσε το γεφύρι και πλακόστρωσε τις προσβάσεις. Όπου αυτές ήταν γερτές τις εφοδίασε με ούβιες (=παραδοσιακού τύπου σκαλοπάτια) και με προστατευτικά πεζούλια.
Μορφή:  Μόνότοξο
Κατάσταση:  Πολύ καλή
Στοιχεία:  Ο ίδιος ξυλότυπος, χρησημοποιήθηκε αμέσως μετά ατόφιος σε άλλο γεφύρι μέσα στην Καστιάνανη, το γεφύρι της Γκαλίνας.
Following the footpath from Kastaniani to Lagada, heading north, after about 500 meters, we meet the stone bridge of Malnitsa.
It is named after the homonymous stream of Malnitsa of the Sarantaporos river. It was built in 1934.
Prefecture of Ioannina
Community: Kastania
River: SARANTAPOROS (KONITSAS)
Coordinates: N 40 ° 1148.9 E 020 ° 5016.0 '
Altitude: 841
Year: 1934
Builders: Kostas Tzoumakas (1864-1957), Alekos Tzoumakas (1914-1974, Pelican), Kostas Gokios "Giortolis (pelican), Christos Tziakos (1879-1958, Pelican), Yiannis Tziakos (1885-1959, Pelican ), Dimitris Doukas (1880-1957), Grigoris Doukas (1920 - ?, mastoropoulos), Kostas Fakouras (1873-1959), Apostolos Fakouras (1907 - ?, mastoropoulos), Yorgos Fakouras (1905-2000 , carrots.) All Castans.
Sponsor: With the personal work of the inhabitants and masters and with the partial contribution of the legacy of D. Papadima
Maintenance: In 2006, the contractor Stefanos Lampropoulos (from Kastanianis) secured the bridge and tilted the accesses. Where they were docked, they supplied them with urbies (= traditional stairs) and protective benches.
Format: Monotox
Condition: Very good
Elements: The same formwork was used immediately after another on another bridge in Castiani, the Galina bridge.
https://www.petrinagefiria.com/?q=content/%ce%b3%ce%b5%cf%86%cf%8d%cf%81%ce%b9-%cf%84%ce%b7%cf%82-%ce%bc%ce%b1%ce%bb%ce%bd%ce%af%cf%84%cf%83%ce%b1%cf%82





Δεν υπάρχουν σχόλια:

Μετέωρα Meteora

Τα άγια Μετέωρα,ως ενιαίο σύνολο μοναδικής φυσικής ομορφιάς και τόπου λατρείας του Θεού απετέλεσαν για μένα ένα από τα κεφάλαια της “φωτογρα...